25.08.2012 11:29

Минималистични кубове подреждат около паметника „Асеневци”

Пет минималистични инсталации подреждат в района на паметника на Асеневци ученици от три художествени училища в страната ни.

Пърформансът им е част от проекта „Паралелни стъпки, паралелни пространства”. В кубове, направени от тапицирана вата, младежите създадоха своя представа за пространството, паметта и прехода. Черен плат, прежда, тел и различни реди–мейд обекти те вплетоха в своите инсталации.

„Тук се тръгва от контекста на конкретното пространство. Това място е характерно с паметника и изложбената зала. Петте куба преповтарят композицията на паметника и неговите пет постамента. Ние вкарахме произведенията на участниците вътре в тях. Тези кубове дадоха една съвременна визия от гледна точка на тяхното време. Ние назовахме акцията си „Пет към пет – памет и преход”. Това са петте постамента на паметника от една страна и петте различни пласта на мислене за тях – мисленето в исторически план (паметника), в художествената памет (галерията „Борис Денев”), съвременния прочит, намесата в градската среда и персоналните художнически визии на авторите. Тези минималистични инсталации са визуален пробив и създават интерес, защото са различни от това, на което сме свикнали в ежедневието си”, обясни ръководителят на проекта д-р Добрин Атанасов.

Най-младият участник в арт акцията е 15-годишният Здравко Белев от Павликени, който учи в Националната художествена академия в Трявна. Той използва за своя куб топка от прежда, която експлодира в пространството. „Това, което научих по време на обученията по този проект е, че трябва да овладея пространството с концептуална работа, която провокира човека. Моят куб представлява една топка от прежда. Опитах се да използвам материала по най-добрия начин. В пространството ми има кълбо от прежда, което в един момент избухва и рикошира във всички стени на куба и се получава една плетеница”, описа концепцията си младият творец.

Своята агресия пък успя да заключи в минималистичната си инсталация 18-годишният Димитър Иванов. В неговия куб са вплетени разнообразни материали, образуващи изключително нетрадиционна визия – ножове, вилици и много червена боя. Последната е символ на кръвта, а ножовете и вилиците – убийството, поясни авторът. „Искам да покажа част от по-лошите си мисли към хората, които не обичам. Искам да покажа повече кръв и негативизъм. Ножовете са средство за рязане, убийство, а вилиците са остри и са също оръжие. Ножовете в моята работа обаче преобладават. Тук има и човешки маски, които имат кръв по тях за пресъздаване на драматичното в силуета им. Беше ми се насъбрало и реших да отприщя агресията. По-добре с изкуство, отколкото с нещо друго”, коментира Иванов.

Нонка Владимирова, друг участник в пърформанса, използва спиралата като акцент в своя миниатюрен поглед върху пространството. „В моята инсталация напомням за линията на времето – спиралата. Тук използвам идеята за преходността, за моментното изкуство, тъй като те са за кратко и за малко време можем да им се насладим”, философски поясни авторката.

Минималистичните инсталации са подредени в пространството около паметника на Асеневци в рамките на проекта „Арт лято 2012”, с подкрепата на Община Велико Търново. Кубовете ще останат подредени там, докато тече проектът или докато атмосферните условия не решат да ги премахнат, споделиха артистите.

Атрактивното представяне на акцията пред великотърновци и гости на града ще бъде от 19.30 часа в събота в пространството около паметника „Асеневци”.

 

 
© 2024 Община Велико Търново. Условия за поверителност. Условия за ползване.